Fredagsmys


Fredag kväll och jag är gräsänka!
Har ikväll avnjutit en god hemmagjord pizza med mamma och pappa!
Köpte en rulle med färdig pizzadeg
toppade med tomatsås,pesto,parmaskinka,mosarella,färska tomater och riven ost
perfekt att äta på fredagsmyset!
Just nu värmer jag mig med en kopp kaffe framför Skavlan på tv.

Tänkte passa på att tipsa er om leilas goda kladdkaka!
och för en chokladälskare som jag tröttnar jag aldrig på kladdkaka

Ingredienser

50 50 g smör
2 2 st ägg
2 2 dl strösocker
1 1 dl farinsocker
0.5 0.5 dl matolja
2.5 2.5 dl vetemjöl
4 4 msk mörk kakao
2 2 tsk bakpulver
1 1 tsk vaniljsocker
1 1 nypa salt
50 50 g mörk kvalitetschoklad 70%

1. Sätt ugnen på 175 grader och smält smöret.

2. Smörj och bröa en form med löstagbar botten.

3. Vispa ägg och socker poröst.

4. Rör ner smör och olja i äggsmeten.

5. Blanda mjöl, kakao, bakpulver, vaniljsocker, salt och vänd ner i smeten.

6. Häll smeten i formen och strö över grovt krossade chokladbitar.

7. Grädda kakan i cirka 30 minuter. Pudra med florsocker och servera såklart med lättvispad grädde.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback